„Nie przegap okazji na ratunek swojego życia” – bezpłatne badania mammograficzne w SP ZOZ MSWiA z W-MCO w Olsztynie

Na antenie TVP3 Olsztyn ruszyliśmy z kampanią edukacyjno-informacyjną w ramach projektu „Profilaktyka raka piersi – na ratunek życia” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W ramach tego projektu Panie od 50 do 64 roku życia (które nie wykonywały badań mammograficznych w ciągu ostatnich dwóch lat) zamieszkujące województwo warmińsko-mazurskie mogą wykonać bezpłatne badania mammograficzne w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z Warmińsko-Mazurskim Centrum Onkologii w Olsztynie.

Rak piersi
to najczęstszy nowotwór u kobiet w Polsce. Co roku z powodu zbyt późnego rozpoznania umierają tysiące osób. Za pomocą mammografii można wykryć raka w bardzo wczesnym stadium. Daje to możliwość całkowitego wyleczenia za pomocą operacji oszczędzającej pierś.
Badania kliniczne wykazały, że wśród kobiet objętych badaniami przesiewowymi (mammografia) umieralność z powodu raka piersi spadła aż o 40%. Jednym słowem mammografia naprawdę ratuje życie. Ze względu na niezwykle istotne znaczenie dla życia i zdrowia każdej kobiety warto zapoznać się z możliwościami, jakie daje badanie mammograficzne oraz jego przebiegiem. Powinno to skłonić wszystkie Panie do uczestniczenia w badaniach przesiewowych z wykorzystaniem tej metody!

Mammografia jest badaniem wykorzystywanym w ramach profilaktyki raka piersi. Powinna być wykonywana regularnie, co 2 lata lub zgodnie z zaleceniami lekarza. Współczesne aparaty są bardzo dokładne i pozwalają na wykrycie nawet najmniejszych, milimetrowych zmian – mammografia jest łatwo dostępnym badaniem do wczesnego wykrywania raka piersi. Dzięki temu pojawiające się zmiany można bardzo szybko wykryć i wdrożyć odpowiednie leczenie.
Częstość wykonywania mammografii zależy od tego, w jakiej grupie ryzyka znajduje się pacjentka. Występowanie raka piersi w rodzinie zwiększa ryzyko zachorowania na tę chorobę i powoduje konieczność wykonywania MMG raz na rok. Obecność mutacji genu BRCA1 lub BRCA2 również stanowi stan podwyższonego ryzyka zachorowania na raka piersi i w takiej sytuacji pacjentki powinny wykonywać mammografię na przemian z rezonansem magnetycznym raz na 6. do 12. miesięcy. Wskazanie do wykonania badania stanowi również wyczucie guzka w samobadaniu piersi, ponadto wyraźna zmiana wielkości gruczołów, ich ból, wciągnięcie czy wyciek z brodawki, a także objaw tzw. skórki pomarańczowej. Szczególną uwagą powinny się także wykazać pacjentki, które pierwsze dziecko urodziły po 35. roku życia lub te, które nigdy nie rodziły. W przypadku braku jakichkolwiek objawów, wykonanie pierwszej mammografii u kobiet w wieku między 40. a 49. rokiem życia jest zalecane, jeśli są one w podwyższonej grupie ryzyka. Natomiast jeśli pacjentka nie posiada wskazań do wcześniejszego wykonania badania, wówczas rekomendowane jest udanie się na MMG raz na 24 miesiące – dotyczy to kobiet między 50. a 69. rokiem życia.

„Na ratunek życia”

Telewizja Polska S.A