Najważniejsza jest diagnoza!

Relacja TVP3 Olsztyn dotycząca problematyki raka nerki zrealizowana w Poliklinice Olsztyńskiej.
W dniu Światowego Dnia Raka Nerki jako Warmińsko-Mazurskie Centrum Onkologii zachęcamy do badań profilaktycznych i obejrzenia materiału filmowego z udziałem Naszej Kadry Medycznej.
Najważniejsza jest diagnoza. Obchodzimy dziś Światowy Dzień Raka Nerki (tvp.pl)

15 czerwca Dniem Raka Nerki

Z okazji Światowego Dnia Raka Nerki specjaliści nawołują do większej świadomości społecznej na temat choroby, jej objawów, metod diagnostycznych i dostępnych opcji terapeutycznych. Jako Warmińsko-Mazurskie Centrum Onkologii Szpital MSWiA w Olsztynie zachęca do badań profilaktycznych.
Przyczyna rozwoju raka nerki nie jest do końca znana, udało się jednak ustalić pewne czynniki ryzyka, które mogą wpłynąć na rozwój nowotworu. Są to wiek (w grupie ryzyka znajdują się mężczyźni po 45. roku życia i kobiety między 55. i 74. rokiem życia), wynikająca z niewłaściwej diety i zbyt niskiej aktywności fizycznej nadwaga, palenie papierosów czy źle kontrolowane ciśnienie tętnicze. Również nadużywanie środków przeciwbólowych oraz ekspozycja na substancje chemiczne (nitrozaminy, azbest, dwutlenek toru, kadm) mogą wpływać na rozwój choroby.
Rak nerki we wczesnym stadium nie daje żadnych objawów, lub są one tak niespecyficzne, że nie łączy się ich początkowo z chorobą nowotworową nerek. Często wykrywa się ją przy okazji innych badań, gdy szuka się przyczyn ogólnego osłabienia organizmu, licznych stanów podgorączkowych, nagłej utraty masy ciała, uporczywego kaszlu czy infekcji dróg moczowych.
Rak nerki stanowi około 3% wszystkich nowotworów złośliwych występujących u osób dorosłych. 90% diagnozowanych przypadków to rak jasnokomórkowy, jednak do grupy nowotworów nerkokomórkowych należą, m.in. rak brodawkowaty i chromofobowy.
Według ECIS (European Cancer Information System) do roku 2040, w związku ze starzeniem się społeczeństwa liczba ta zwiększy się o blisko 25%, a umieralność wzrośnie o prawie 40%. Z okazji Światowego Dnia Raka Nerki specjaliści nawołują do większej świadomości społecznej na temat choroby, jej objawów, metod diagnostycznych i dostępnych opcji terapeutycznych.

W dniu 14.06.2023 r. dr hab. n. med. Roman Sosnowski ze Szpitala MSWiA w Olsztynie współprowadził dla pacjentów webinarium o raku nerki w ramach Polskiej Grupy Raka Nerki – spotkanie online „otwarte”