Miesiąc Świadomości Raka Pęcherza Moczowego

Maj to miesiąc świadomości raka pęcherza moczowego – podstępnego nowotworu, diagnozowanego głównie u mężczyzn powyżej 70. roku życia. To odpowiednia okazja, by rozmawiać i podejmować działania mające na celu zwiększanie społecznej świadomości na temat tego nowotworu.
Według ostatnich danych Krajowego Rejestru Nowotworów w Polsce na raka pęcherza zachorowało 7,3 tys. osób, a ponad 4 tys. pacjentów zmarło z tego powodu. Tylko 1/4 wszystkich pacjentów to kobiety. W naszym kraju rak pęcherza moczowego jest na 4 miejscu wśród nowotworów, na które zapadają mężczyźni, zaraz po raku gruczołu krokowego, płuca oraz jelita grubego.

• 100 tysięcy – to liczba zgonów rocznie z powodu chorób nowotworowych
  • 1,17 mln – tylu Polaków żyje z chorobą nowotworową
  • 440 osób na każde 100 tysięcy Polaków ma zdiagnozowany nowotwór
  • 25 % – nowotwory są przyczyną ponad 25% zgonów w Polsce

Te statystyki wcale nie muszą być tak dramatyczne – rakowi pęcherza można zapobiegać, trzeba go wcześniej diagnozować i skuteczniej leczyć!
Nawet niewielka ilość krwi w moczu może być pierwszym objawem rozwijającego się raka pęcherza moczowego. Dla wielu osób to bardzo wstydliwa sprawa i to właśnie jest głównym powodem odkładania wizyty u lekarza. Nie należy ignorować tych pierwszych sygnałów wysyłanych przez organizm, ponieważ wcześnie zdiagnozowany nowotwór jest całkowicie uleczalny, później rokowania są coraz gorsze. Dlatego właśnie tak ważna jest świadomość objawów choroby i szybkie reagowanie – niezwłoczny kontakt z lekarzem, wykonanie badań diagnostycznych i podjęcie leczenia.
Inne objawy mogące świadczyć o raku pęcherza:

• częstomocz dzienny lub nocny,
  • dolegliwości przy oddawaniu moczu, takie jak szczypanie lub pieczenie,
  • bóle w podbrzuszu,
  • zatrzymanie moczu,