Badanie USG pacjenta - Maj miesiącem świadomości raka pęcherza moczowego

Maj miesiącem świadomości raka pęcherza moczowego

Rak pęcherza moczowego trzykrotnie częściej diagnozowany jest u mężczyzn. U kobiet choroba jest ósmą co do częstości występowania wśród chorób nowotworowych. U mężczyzn jest czwartym nowotworem zaraz po raku płuca, gruczołu krokowego i jelita grubego.

Jako Szpital Kliniczny MSWiA z Warmińsko-Mazurskim Centrum Onkologii zachęcamy do stałej kontroli i systematycznego badania w celu wykrycia potencjalnej choroby nowotworowej. Wczesne zdiagnozowanie raka pęcherza moczowego pozwoli na wprowadzenie szybkiej i skutecznej metody leczenia. Zwiększa to zdecydowanie szansę na całkowite wyzdrowienie!

Zapadalność na raka pęcherza moczowego z roku na rok jest coraz większa! Eksperci uważają, że rak pęcherza moczowego co roku dotyka aż 6 tysięcy Polaków. Na szczęście, umieralność wśród mężczyzn w średnim wieku zachowuje tendencję spadkową. W przypadku mężczyzn ze starszych grup wiekowych utrzymuje się na stałym poziomie.
Rak pęcherza moczowego najczęściej (w ok. 90%) wywodzi się z komórek nabłonka przejściowego (jest to specyficzny rodzaj nabłonka – ma on zdolność do zmiany grubości ściany pęcherza poprzez rozciąganie się w zależność od stopnia wypełnienia pęcherza moczem). Choroba może się także rozwinąć jako następstwo wcześniej przebytej radioterapii lub częstych i nawracających infekcji dróg moczowych, wtedy rozwija się zwykle rak gruczołowy lub gruczolakorak.

100 tysięcy – to liczba zgonów rocznie z powodu chorób nowotworowych
1,17 mln – tylu Polaków żyje z chorobą nowotworową
440 osób na każde 100 tysięcy Polaków ma zdiagnozowany nowotwór
25 % – nowotwory są przyczyną zgonów ponad 25% zgonów w Polsce
Te statystyki wcale nie muszą być tak dramatyczne – rakowi pęcherza można zapobiegać, trzeba go wcześniej diagnozować i skuteczniej leczyć!

W przypadku nowotworu pęcherza moczowego, ale także każdego innego nowotworu, istotna jest profilaktyka oraz regularne badania, by wykryć ewentualne zmiany odpowiednio wcześnie. Czynnikami zmniejszającymi ryzyko tego nowotworu mogą być zdrowa dieta i zdrowy tryb życia.

Jak wielkie ma to znaczenie, obrazuje badanie, które wykazało, że mieszkańcy Japonii relatywnie rzadziej chorują na raka stercza, podczas gdy Japończycy mieszkający w Stanach Zjednoczonych chorują tak samo często, jak Amerykanie, bo jedzą to samo co oni, a ich dieta jest mniej zdrowa. Konieczne jest również rzucenie palenia.

Rak to nie wyrok!