V Bałtyckie Spotkania Kardio-Onkologiczne, Gdańsk 2023

W ramach prestiżowych dla środowiska kardioonkologicznego V Bałtyckich Spotkań Kardio-Onkologicznych Gdańsk 2023 odbyła się konferencja poświęcona problemom kardiologicznym towarzyszącym leczeniu chorób nowotworowych.

W tym roku zaplanowano dwie sesje na temat najczęstszych nowotworów w naszej populacji, tj. raka piersi i raka płuca. Wiele się bowiem zmieniło w ich leczeniu w ostatnich dwóch dekadach, jak również w postrzeganiu kardiotoksyczności nowoczesnych metod radioterapii.

Szpital Kliniczny MSWiA z Warmińsko-Mazurskim Centrum Onkologii w Olsztynie czynnie reprezentowali: dr hab. n. med. Radosław Grabysa – kierujący Oddziałem Chorób Wewnętrznych, Gastroenterologii i Kardiologii Onkologicznej przewodniczenie sesji V Kardioonkologia w przypadkach klinicznych, wykład „Kontrola i obserwacja odległa po leczeniu raka piersi” oraz dr n. med. Małgorzata Muzolf z Pracowni Diagnostyki Nieinwazyjnej Oddziału Chorób Wewnętrznych, Gastroenterologii i Kardiologii Onkologicznej z prezentacją „Przypadek kliniczny w kardioonkologii”.

Jak co roku odbyła się sesja na temat leczenia przeciwkrzepliwego u pacjentów onkologicznych, w tym wykład eksperta w tej dziedzinie – prof. Anetty Undas.

Szczególną uwagę zwrócono na pacjentów po przeszczepieniu szpiku, którzy stanowią grupę podwyższonego ryzyka wystąpienia powikłań sercowo-naczyniowych (także odległych) po zastosowanym leczeniu hematologicznym.

Innymi ważnymi zagadnieniami omówionymi podczas konferencji była aktywność ruchowa u pacjentów onkologicznych oraz dyslipidemia – czy powinniśmy ją leczyć w tej grupie chorych?

Dzięki poprawie w zakresie diagnostyki oraz stosowaniu nowych metod leczenia zwiększyła się przeżywalność w wielu chorobach nowotworowych. U niektórych pacjentów nabiera ona cech choroby przewlekłej. Dlatego tak ważne jest, aby wiedza na temat możliwych powikłań kardiologicznych stosowanego leczenia onkologicznego docierała do jak największej liczby lekarzy, którzy spotykają się z tymi problemami w codziennej praktyce: kardiologów, internistów, onkologów, hematologów a także lekarzy rodzinnych. Taki był podstawowy cel organizowanej konferencji.