Różowy październik

Październik jest na całym świecie miesiącem świadomości o raku piersi. Ten złośliwy nowotwór jest najczęściej występującym u kobiet, stanowi też około 23 procent wykrytych złośliwych guzów wśród Polek. Rocznie w kraju notuje się około 19 tysięcy przypadków, z czego pół tysiąca na Warmii i Mazurach.

Niepokojące objawy:

• zmiana wielkości i kształtu piersi, która nie ustąpiła po miesiączce,
  • guzki lub zgrubienia wyczuwalne w piersi lub pod pachą,
  • zmiana koloru skóry piersi,
  • wciąganie skóry piersi,
  • pomarszczenie lub łuszczenie skóry piersi,
  • zmiany w obrębie brodawki piersi.

Ryzyko choroby zwiększają:

• wiek – najwięcej zachorowań występuje u kobiet po 50. roku życia,
  • obciążenie genetyczne – choroby w najbliższej rodzinie,
  • czynnik hormonalny, np. wczesny wiek pierwszej miesiączki lub późna menopauza,
  • wieloletnie przyjmowanie hormonalnej terapii zastępczej,
  • niewłaściwa dieta oraz otyłość,
  • niedostateczna aktywność fizyczna,
  • częste spożywanie alkoholu,
  • wcześniejsze choroby piersi.

Wczesne wykrycie choroby daje szansę na szybkie leczenie, ale przede wszystkim ratuje życie. Kobiety w wieku od 50 do 69 lat raz na dwa lata mogą wykonać bezpłatną mammografię.

Na czym polega mammografia?

Mammografia jest badaniem, które za pomocą promieni rentgenowskich pozwala wykryć raka piersi również w jego wczesnym stadium rozwoju. W czasie badania wykonuje się dwa zdjęcia każdej piersi.

Niektóre kobiety odczuwają krótko trwający dyskomfort związany z uciskiem piersi podczas badania. Jest jednak konieczny, żeby było wiarygodne.

Zapisz się na badania!

W październiku w Poliklinice z powodu pandemii koronawirusa nie możemy przeprowadzić szeroko zakrojonych działań edukacyjnych i spotkań, jednak niezmiennie zapraszamy na badania.

Można zapisać się w rejestracji mammografii pod nr telefonu: (89) 539-88-30 albo za pośrednictwem naszego call center: (89) 539-81-00, (89) 539-82-45, (89) 539-84-18, (89) 539-88-30.