Operacja wycięcia torbieli jajników

Regularne wizyty u ginekologa są bardzo ważne we wczesnym wykryciu torbieli jajników

W Warmińsko-Mazurskim Centrum Onkologii Szpitala Klinicznego MSWiA w Olsztynie często pojawiają się pacjentki z olbrzymimi guzami w jamie brzusznej. Najczęściej przyczyną takich zmian są torbiele jajników. Niekiedy dorastają one do wielkich rozmiarów, ważąc nawet po kilkanaście kilogramów. Na załączonym zdjęciu podopieczna szpitala z torbielą wielkości arbuza. Zmiana okazała się łagodna i niegroźna. W przypadku zaobserwowania powiększania się obwodu brzucha należy pilnie udać się na konsultację, aby wykluczyć zmiany złośliwe. Torbiele zanim osiągną znaczne rozmiary, mają wielkość pomarańczy i można je wcześnie wykryć na wczesnym etapie rozwoju.
Kolejna podopieczna naszego szpitala miała mniej szczęścia: ogromna torbiel okazała się zaawansowanym rakiem jajnika. To wielka szkoda, bo gdyby choroba była wykryta wcześniej, to znaczy na początkowym etapie, szanse na pełne wyzdrowienie byłyby znacznie większe.
Doświadczony zespół pod kierunkiem prof. dra hab. n. med. Marcina Jóźwika – kierującego Oddziałem Ginekologii Onkologicznej i Uroginekologicznej często mierzy się z tak ekstremalnymi zmianami chorobowymi u pacjentów, wymagającymi ingerencji chirurgicznej.
Dlatego, kobiety powinny odbywać regularne wizyty u ginekologa w każdym wieku, także po menopauzie!

Torbiel, inaczej cysta na jajniku, to pęcherzyk wypełniony płynem, który rozwija się wewnątrz lub rzadziej na powierzchni jajnika. Torbiele to bardzo różnorodna grupa zmian: mogą mieć rozmaite rozmiary i kształty, występować pojedynczo lub mnogo, a ich obecność może być związana z różnymi czynnikami. W większości przypadków są zmianami łagodnymi, czyli nienowotworowymi i nie powodują żadnych objawów. Statystyki wskazują, że torbiele jajnika dotyczą od 8 do 18% kobiet, choć dane te mogą być znacząco niedoszacowane przez niską wykrywalność zmian bezobjawowych. Chociaż torbiele mogą się rozwinąć niezależnie od wieku pacjentki, częściej borykają się z nimi kobiety w wieku rozrodczym (miesiączkujące).