Program badań w kierunku wykrywania raka płuca

Zakład Diagnostyki Obrazowej Szpitala MSWiA w Olsztynie informuje o możliwości przystąpienia do „Programu badań w kierunku wykrywania raka płuca”
Program polega na wykonywaniu badań niskodawkowej tomografii komputerowej w populacji osób wysokiego ryzyka zachorowania na raka płuca. Do badań kwalifikowane są osoby, które zostaną zidentyfikowane do badania przez lekarzy ośrodka przesiewowego lub lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i zostaną zakwalifikowani do badania.

ZAPRASZAMY na badania do POLIKLINIKI
Olsztyn Aleja Wojska Polskiego 37

Cele Programu:

• zwiększenie odsetka raka płuca wykrywanego we wczesnych stadiach zaawansowania poprzez przeprowadzanie badań niskodawkowej tomografii komputerowej (NDTK) wśród populacji objętej Programem,
  • zwiększenie odsetka wyleczenia (5-letnich przeżyć),
  • obniżenie umieralności na raka płuca,
  • obniżenie kosztów leczenia raka w skali kraju (dzięki leczeniu raków wykrywanych we wczesnych stadiach zaawansowania),
  • zwiększenie dostępu do badania NDTK u osób z grup wysokiego ryzyka zachorowania na raka płuca.

Kto może wziąć udział w badaniu:

1. osoby w wieku 55–74 lata, które:
    • mają konsumpcję tytoniu większą lub równą 20 paczkolatom i są aktywnymi palaczami,
    • mają konsumpcję tytoniu większą lub równą 20 paczkolatom i rzuciły palenie na nie więcej niż 15 lat (dot. ostatniego okresu abstynencji).
  2. osoby w wieku 50–74 lata, które:
    • mają konsumpcję tytoniu większą lub równą 20 paczkolatom i rzuciły palenie na nie więcej niż 15 lat (dot. ostatniego okresu abstynencji), i
    • u których stwierdzono jeden z czynników ryzyka:
      • z uwagi na wykonywany zawód były narażone na działanie krzemionki, berylu, niklu, chromu, kadmu, azbestu, związków arsenu, spalin silników diesla, dymu ze spalania węgla kamiennego, sadzy,
      • ekspozycja na radon,
      • chorowały na raka płuca, chłoniaka, raka głowy i szyi lub raki zależne od palenia tytoniu, np. raka pęcherza moczowego,
      • osoby z bliskiej rodziny (krewni pierwszego stopnia) miały raka płuca,
      • chorują na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (POChP) lub samoistne włóknienie płuc (IPF).

Kogo nie obejmuje Program:

• osoby z chorobą zakaźną lub „ostrą” chorobą naczyniową, chirurgiczną (badanie TK można odłożyć na czas potrzebny do powrotu do zdrowia w stopniu umożliwiającym włączenie do Programu i ew. poddaniu się diagnostyce inwazyjnej i/lub operacji),
  • osoby, u których w okresie ostatnich 12 miesięcy w ramach Programu w kierunku wykrycia raka płuca przeprowadzono badanie NDTK, w którym nie stwierdzono żadnych niepokojących zmian,
  • osoby, u których wykonano tomografię komputerową klatki piersiowej w ciągu 3 miesięcy poprzedzających datę planowanego badania NDTK,
  • osoby, u których zdiagnozowano raka płuca w okresie przed zgłoszeniem się do Programu, a okres od zakończenia radykalnego leczenia jest krótszy niż 5 lat.

Rejestracja/informacja pod nr tel. 690 445 026 lub w rejestracji Zakładu Diagnostyki Obrazowej