Pierwsza na świecie operacja naprawy moczowodu olbrzymiego „przez dziurkę od klucza”.

Na początku września br. w Warmińsko-Mazurskim Centrum Onkologii Szpitala MSWiA w Olsztynie przeprowadzono operację przeszczepienia moczowodu olbrzymiego metodą laparoendoskopową z użyciem pojedynczego trokara. Moczowód olbrzymi (megaureter) jest stosunkowo nieczęstą wadą wrodzoną układu moczowego prowadzącą do utrudnienia odpływu moczu z nerki, znacznego zniekształcenia moczowodu, bólów i nawracających zakażeń układu moczowego. Leczeniem z wyboru tej wady jest zmniejszenie szerokości, skrócenie i ponowne przeszczepienie moczowodu do pęcherza moczowego. Do tej pory manewr taki przeprowadzano wykonując stosunkowo skomplikowaną operację „na otwarto” (z rozcięciem powłok brzusznych) lub – w nielicznych ośrodkach – laparoskopowo.

Zastosowana nowatorska metoda polega na wprowadzeniu pojedynczego portu do pęcherza moczowego i przeprowadzenie tej operacji narzędziami endoskopowymi. Całkowita długość nacięcia skóry to 15mm i dlatego mówimy o operacjach przez dziurkę od klucza. Takie właśnie techniki wraz z procedurami z użyciem robotów zaliczane są obecnie do najnowocześniejszej chirurgii minimalnie inwazyjnej. Chora opuściła szpital w drugiej dobie po operacji.

Operację przeprowadził zespół Kliniki Urologii i Onkologii Urologicznej Szpitala MSWiA pod kierunkiem dr hab. n. med. Marka Roslana, profesora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.