Nowatorski zabieg wszczepienia endoprotezy typu custom made

W Szpitalu MSWiA w Olsztynie zespół pod kierunkiem dra n. med. Zbigniewa Żęgoty – kierującego Oddziałem Ortopedii, Traumatologii i Onkologii Narządu Ruchu wykonał zabieg wszczepienia endoprotezy typu custom made. Zabieg wykonano u pacjenta z destrukcją panewki stawu biodrowego spowodowanego chorobą oligometastatyczną nowotworu gruczołu krokowego. Spersonalizowaną endoprotezę miednicy zaplanowano na podstawie badania tomografii komputerowej (CT) przeprowadzonego w naszej placówce a implant w technologii 3D wykonano w Niemczech. W idealnie dopasowanym do budowy kości pacjenta implancie odwzorowano powierzchnie stawowe biodra oraz fizjologiczny ruch stawu z maksymalnie osiągalną dokładnością. To kolejna tego typu operacja, ale zdecydowanie najbardziej rozległa, wykonana samodzielnie przez lekarzy-specjalistów z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu ze Szpitala MSWiA w Olsztynie.

Implanty custom-made, czyli „szyte na miarę”, projektowane z myślą o potrzebach konkretnego pacjenta, stają się alternatywą dla klasycznych protez. Charakteryzują się lepszymi właściwościami biomechanicznymi. Ich zastosowanie wiąże się z niższym ryzykiem wystąpienia powikłań. Niekiedy są one jedyną opcją dla pacjentów ze znacznymi ubytkami kostnymi i chorobami onkologicznymi. Wiele niepowodzeń w całkowitej wymianie stawów wiąże się z niedopasowaniem protezy do kości. Przygotowanie indywidualnego implantu to kompleksowa procedura, która wymaga precyzji i ścisłej współpracy chirurga i inżyniera.
Globalny rynek spersonalizowanych implantów ortopedycznych prawdopodobnie będzie szybko rósł i sprzyjał wzrostowi działalności badawczo-rozwojowej, by zapewnić jak najlepsze dostosowywanie. Oczekuje się, że szybko rosnąca populacja geriatryczna i związana z tym częstość występowania zaburzeń, takich jak choroba zwyrodnieniowa stawów, osteoporoza, dolegliwości bólowe stawów i mała gęstość kości, zwiększą popyt na spersonalizowane implanty ortopedyczne.