Międzynarodowy Dzień Dziecka z Chorobą Nowotworową ICCD – International Childhood Cancer Day

W lutym obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziecka z Chorobą Nowotworową, który ma celu zwiększenie świadomości na temat nowotworów u dzieci, ukazując specjalne potrzeby tej grupy pacjentów (w zakresie wczesnego wykrywania, odpowiedniego leczenia przyczynowego i wspomagającego, wsparcia ozdrowieńców) oraz zachęcić do zbierania funduszy na rzecz poprawy sytuacji małych pacjentów klinik onkologicznych.

Warmińsko-Mazurskie Centrum Onkologii Szpitala MSWiA w Olsztynie jako placówka medyczna z szeroko realizowaną kompleksową opieką onkologiczną dla dorosłych w pełni identyfikuje się z potrzebami małych pacjentów dotkniętych tą, niestety, coraz częstszą chorobą. Trzeba podkreślić, że nowotwór to choroba rzadka, ale jednocześnie pierwsza przyczyna zgonów u dzieci!

„W Międzynarodowym Dniu Walki z Nowotworami u Dzieci mówimy wszyscy jednym głosem: głosem dzieci, nastolatków i młodych dorosłych chorych na raka oraz osób, które przeżyły chorobę. Zwracamy uwagę na nierówności w przeżywalności dzieci chorych na raka i prosimy o jeszcze ściślejszą współpracę , szczególnie tam, gdzie wskaźniki przeżywalności są niedopuszczalnie niskie. Wraz z SIOP, naszym wieloletnim partnerem, zapraszamy wszystkich do współpracy w zmienianiu na lepsze opieki zdrowotnej i przeżywalności dzieci i młodzieży z chorobą nowotworową. Pokażmy światu, że lepsze przeżycie jest osiągalne”– João de Braganca, prezes Childhood Cancer International CCI.

Rocznie w Polsce notuje się około 1,2 tys. nowych zachorowań na raka u dzieci. Najczęstszymi schorzeniami wieku dziecięcego są białaczki – stanowią 30-35 proc. wszystkich nowotworów w tym okresie życia. Według danych Polskiej Grupy Pediatrycznej ds. Leczenia Białaczek i Chłoniaków oraz Guzów Litych u Dzieci w naszym kraju udaje się wyleczyć około 75 proc. dzieci, które zapadają na raka. Dlatego tak istotna jest wczesna diagnoza u dziecka i rozpowszechnianie wśród rodziców wiedzy na temat niepokojących objawów, które powinny skłonić ich do wizyty w poradni onkologicznej…