Kampania „Movember 2022” w Radiu Olsztyn

Movember to cykliczna listopadowa akcja, która zachęca mężczyzn do badań profilaktycznych. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej MSWiA z Warmińsko-Mazurskim Centrum Onkologii w Olsztynie przeprowadził szereg działań edukacyjnych, których podsumowaniem był udział dr. Macieja Przudzika z Kliniki Urologii i Onkologii Urologicznej Szpitala MSWiA w Olsztynie w programie Radia Olsztyn.
Audycja RO „Na zdrowie” propaguje zdrowy styl życia, profilaktykę, podejmuje tematy związane z dietą i aktywnością fizyczną, omawia metody leczenia niektórych schorzeń, prezentuje osiągnięcia lekarzy z regionu, w tym nowatorskie operacje i zabiegi.

„Widzę pozytywny trend… Coraz częściej spotykam pacjentów w gabinecie, którzy przychodzą bez objawów, cytuję: „sprawdzić się”, albo są to pacjenci, którzy są nakłaniani przez swoje partnerki, małżonki… czasem „wyciągani za uszy” do gabinetu urologicznego, ale bardzo to pochwalam. Dzięki akcji Movember trwającej już od kilu lat świadomość raka stercza czy raka jądra wśród mężczyzn cały czas rośnie” – dr Maciej Przudzik.

Szacuje się, że co piąty spośród wszystkich nowotworów wykrywanych u mężczyzn, to nowotwór prostaty. W walce z nim ważna jest szybka diagnoza, czemu służy akcja Movember zachęcająca mężczyzn do badań profilaktycznych w kierunku wczesnego wykrycia ewentualnego raka prostaty.
Rak prostaty jest pierwszym co do częstości występowania nowotworem dotykającym mężczyzn w Polsce. Ryzyko zachorowania na raka stercza rośnie wraz z wiekiem. Zwykle we wczesnych etapach nie daje objawów. W miarę rozwoju u pacjenta mogą wystąpić, m.in. częstsze oddawanie moczu, również w nocy czy nagła konieczność oddania moczu. Możliwości wyleczenia zależą od stopnia zaawansowania choroby oraz indywidualnych uwarunkowań.
Od niemal czterech lat w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej MSWiA z Warmińsko – Mazurskim Centrum Onkologii w Olsztynie działa Klinika Urologii i Onkologii Urologicznej. Specjalizuje się przede wszystkim w leczeniu nowotworów uroonkologicznych, ale i operacjach – innowacyjnych nie tylko na skalę kraju, ale również świata.

Więcej w audycji Radia Olsztyn „Na zdrowie”
Podcasty Radia Olsztyn (radioolsztyn.pl)