Czerwiec miesiącem świadomości czerniaka

W ciągu jednego roku diagnozuje się ok. 10 000 nowych przypadków zachorowań na nowotwory skóry. Lekarze wciąż przypominają, że pacjenci zjawiają się w ich gabinetach zbyt późno, gdy nowotwór jest w zaawansowanym stadium. Czerwiec to miesiąc, w którym w sposób szczególny mówimy o profilaktyce raka skóry.

Jakie są czynniki ryzyka zwiększające prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór skóry? Należą do nich: nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne, wiek, blizny po oparzeniach i przewlekłych stanach zapalnych, obciążenia genetyczne oraz jasna karnacja. Im szybciej wykryjemy zmianę na naszej skórze, tym większa szansa na wyleczenie.

Czerniak to wcale nie najrzadszy, a przy tym bardzo niebezpieczny nowotwór złośliwy skóry, warto również wiedzieć, że nie jedyny groźny nowotwór skóry. Istnieją także inne, takie jak: rak podstawnokomórkowy, rak płaskonabłonkowy, rak z komórek Merkla i bardzo wiele innych, poważnych chorób wymagających działania specjalisty chirurga onkologa.
Czerniak może przyjmować różne formy: od ciemnych płaskowyniosłych drobnych plamek barwnikowych, poprzez zmiany o nieregularnych brzegach aż po rozległe, wielokolorowe guzy, które szybko rosną. Czerniak to nowotwór, który wymaga natychmiastowego leczenia ze względu na szybkie tempo rozwoju oraz możliwość pojawienia się przerzutów.

Jak rozpoznać cechy czerniaka?
Pomóc może system ABCDE:

• A – asymetria, nieregularny kształt
  • B – brzegi poszarpane, nierównomierne, posiadające zgrubienia
  • C – czerwony, czarny, brak jednolitości
  • D – duży rozmiar, powyżej 6 mm
  • E – ewolucja, czyli postępujące zmiany zachodzące w znamieniu.

Oprócz prewencji, czujności i znajomości objawów czerniaka – jednego z najczęściej rozpoznawanych nowotworów skóry – wczesne wykrycie choroby stanowi priorytet w walce z chorobą i wpływa na skuteczność leczenia. Najważniejszym elementem pozwalającym na wczesne rozpoznanie czerniaka jest badanie skóry całego ciała. Zalecanym badaniem, wykorzystywanym we wczesnej diagnostyce onkologicznej raka skóry, jest dermatoskopia lub wideodermatoskopia.

Tylko dzięki starannej obserwacji własnej skóry oraz czujności i ostrożności możemy zapobiegać powstawaniu zmian nowotworowych bądź wykrywać je wystarczająco wcześnie, co ma kluczowe znaczenie w procesie leczenia. Pamiętajmy o czynnikach ryzyka, obserwujmy skórę i nie lekceważmy niepokojących objawów!