15 października Europejskim Dniem Walki z Rakiem Piersi

Rak piersi „dotyka” nie tylko kobiety. To także problem jej partnera, ojca, syna…

Kobiety są ważne dla swoich bliskich, dlatego ważne jest, żeby bliskie im osoby również były zaangażowane w ich zdrowie.

Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem u kobiet na świecie (25%) i najczęstszą przyczyną zgonu (14%), a chore na raka piersi stanowią 36% kobiet żyjących z nowotworami. Szacuje się, że co roku raka piersi rozpoznaje się u blisko 1,7 miliona kobiet, a ponad 500 tysięcy umiera z tego powodu. W Polsce rak piersi w ostatnim stuleciu stał się jednym z największych zagrożeń przedwczesnej umieralności kobiet. W Polsce rocznie odnotowuje się ponad 18 tysięcy nowych przypadków zachorowań na raka piersi oraz blisko 6 tysięcy zgonów z powodu tego nowotworu. Na raka piersi przypada 22 proc. wszystkich przypadków nowotworów wśród Polek. Częstość występowania choroby wzrasta z wiekiem. Wśród kobiet przed 45 rokiem życia nowotwór występuje rzadko, a większość zachorowań dotyczy kobiet po 50 roku życia (w Polsce 80% pacjentek).

Przyczyny raka piersi nie zostały jeszcze do końca poznane. Zostały natomiast określone czynniki, które w znaczący sposób przyczyniają się do zwiększania ryzyka zachorowania. Do najważniejszych należą:

• styl życia (dieta obfita w tłuszcze nasycone, palenie tytoniu, spożywanie alkohol);
  • niska aktywność fizyczna; nadwaga i otyłość;
  • czynniki hormonalne (długotrwałe stosowanie hormonalnej terapii zastępczej, HTZ),
  • obciążenie rodzinne i czynniki dziedziczne (mutacje genów BRCA1 i BRCA2);
  • płeć i wiek – rak piersi występuje najczęściej u kobiet w wieku od 50 do 69 lat.

O sukcesie terapeutycznym decyduje czas rozpoznania. Im wcześniej choroba zostaje wykryta, tym większa szansa na powrót do zdrowia. Z danych Krajowego Rejestru Nowotworów wynika, że 5-letnie przeżycia u kobiet z rakiem piersi wykrytym w latach 1995-1999 uzyskiwano w naszym kraju u 67 proc. pacjentek. W przypadku kobiet, u których zdiagnozowano go w latach 2005-2009 wskaźnik ten zwiększył się do 74 proc. Nadal jednak jest on o prawie 10 punktów procentowych niższy niż w Europie Zachodniej i USA.

Dłuższe przeżycia kobiet z rakiem piersi będzie można uzyskać głównie dzięki wczesnemu wykrywaniu tego nowotworu. Decydujące znaczenie ma jego diagnostyka i wczesne wykrycie. Jest ono możliwe dzięki regularnie przeprowadzanym badaniom mammograficznym.

W Polsce funkcjonuje program profilaktyki raka piersi, w ramach którego wykonywane jest badanie mammograficzne dedykowane kobietom w wieku 50-69 lat.

Polki nadal jednak zbyt rzadko poddają się regularnym badaniom pozwalającym wcześnie wykryć nowotwory piersi. Na bezpłatne badania mammograficzne, refundowane z budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia, zgłasza się zaledwie 17 proc. kobiet w wieku 50-69 lat, dla których są one przeznaczone.

Zapraszamy Panie w wieku 50-69 lat na bezpłatne badania mammograficzne w Zakładzie Diagnostyki Obrazowej – Pracownia mammografii Budynek D piętro I przy al. Wojska Polskiego 37 w Olsztynie.

Rejestracja telefoniczna w dni powszednie od 7.30 do 15.00 (w czwartki do godz. 17) telefon 89 539 83 44.

Gwarantujemy pacjentkom bezpieczeństwo, szybką diagnostykę i kompleksowe leczenie na wysokim poziomie.